Touring hátsó ablaktörlő szerelése - E46 Touring rear wiper repair and restoration

Már régóta szarakodott a hátsó ablaktörlőm. Ez egy tipikus Touring betegség, mivel az egykor zsír nélkül, de passzentosan összerakott tengely hajlamos berohadni és ilyenkor nagyon lassan töröl, erőlködik, majd rendszeresen megakad. Ha az utóbbi a szituáció, akkor ilyenkor a visszahajtás elképesztő erőt igényel, majdnem annyit, hogy le is törjük az ablaktörlőt, vagy legalább is jól megfeszegetjük...

A berohadás nálam egy erőteljes havazás utáni törlés után állt be. Hazaértem, garázsba be, majd pár nappal később (ez alatt állt be a rendszer) már odalett az egykori vidám (és halk) ablaktörlés. Ezek után már csak a tavaszt vártam, hogy végre legyen jó idő, meg legyen nekem is szabadidőm és akkor szét tudom szedni az egész hóbelevancot.

Ami a helyzetet nehezítette, hogy még életemben nem csináltam ilyet, de még csak szétszedve sem láttam ilyet. Na ennek az lett a következménye, hogy elsőre frankón le is bontottam a kapcsolót, majd az üveg belső részét és jelentem egyik sem kell nagyon ahhoz, hogy az akadás megszűnjön...

De jöjjenek a képek!


Először íme az elmélet: A sorrendet figyeljük meg.

Na itt már a motor is itt van, ez nekem nem halt meg 'hál Istennek, bár szerintem már nem járt messze, mert az akadó szerkezet miatt sokszor erőlködnie kellett...
(Ami a ludas, az amúgy a 2-es alkatrész. A 3-ast pedig érdemes lekapni, hogy betegyük a zárba, hogy a lámpa ne égjen hátul.)

Na íme lekapva a műanyag fedő, mely a zárat takarja.


Fedő lekapva illetve két tízes csavar. (A fekete gyors-zárak nem kellettek a folyamathoz.)

Műanyag nélkül.

Itt a fenti 3-as alkatrész (magyarán a zár) az ajtóban, hogy a folyamatos csomagtérajtó kinyitás ellenére ne égjen a lámpa.

Leszedve a csavart (tengelyt) takaró műanyag. Leszedése finom mozdulatokat igényel: két patent fogja elöl így innen érdemes kezdeni a feszegetést.



Gyűlnek az alkatrészek szépen sorban.


Na itt a baj kéremszépen! 

A tengely egyberohadva. A felső csavar 13-as, ezzel jön le a lapát, alatta egy 27-es fogja az egész szerkezetet, rajta a zárral. (Na én utóbbit is szétszedtem, ki is ugrott belőle egy apró réz alkatrész, rugóval a végén. Mázli volt, hogy megtaláltam, meg az is az volt, hogy össze tudtam szerelni. De a lényeg: A ZÁRAT NEM KELL SZÉTSZEDNI A BEROHADT TENGELY SZERELÉSÉHEZ! :-))

Lapát és társai immáron a csomagtérben.

Lapát hátulról: A rugó is kapott egy kis WD40-et az összeszerelés után.

Na itt már lent a lapát, látszik a csupasz tengely. Itt már sejtettem, hogy baj van, mert mindenhol rozsda, meg oxidálódott alumíniumpor volt...

Itt egy pillanatra visszatettem a 27-es anyát. Ez van a 13-as anya-alátét-lapát kombó alatt.

Na és itt a tengely, a tengely háza (ez alulról jön ki) és amik rögzítik: gumitömítés, alátét, zégergyűrű. 

Jó mocskos volt. A pirossal jelölt rész volt összerohadva a házzal.

Itt már "csak" a takarítás volt hátra. Na de képzeljük el, hogy ez a kettő egybe volt rohadva. A szétszedéshez satura, kalapácsra, és egy réz dornira volt szükség. (Utóbbi, hogy ne verjük szét a menetet, mint ahogy én tettem az elején...)
A tisztításhoz pedig csiszolópapír kell, mely nagyon finom szemcsés.

 
Na ilyen a zár kiműtve a helyéről. 

Na és a végeredmény: Olyan finoman járt a rengeteg zsír - no meg tiszta tengely miatt - hogy amikor felhajtottam az üveget az ablaktörlő súlyától elfordult lefele, azaz amerre akkor a gravitáció húzta! 

Azt, hogy hol legyen a vége a törlőnek, azt összeszerelésnél egy nagyon aprón rovátkázott tengelyrészen tudjuk meghatározni.

És végül az a "munkatársak":
  • 10-es, 13-as, 27-es, 24-es kulcsok (A 10-es kivételével villás ajánlott.)
  • WD 40
  • csavarlazító
  • nagyon finom csiszolópapír
  • satu
  • kalapács
  • réz dorni
  • egy lapos fejű csavarhúzó


Én ilyen zsírt használtam. Ez kellőképpen lágy.

A csiszolópapír, mellyel kb. 30 percet sikáltam a tengelyt és a tengely házát.


Végezetül:
Ez szerintem klasszikusan egy olyan munka, amit autószerelővel csak a legvégső esetben kell megcsináltatni, mert egyrészről magas lesz a munkadíj, mert időigényes művelet, másrészről olyan aprólékosan úgysem csinálja meg, mint amennyire mi! Azazhogy órákat pöcsöl el vele... Igaz a sikerélmény is sokkal nagyobb!

Ahogy én haladtam:

  1.  Belső fedő-műanyag leszedése (két 10-es)
  2. majd ki a zárat (3-as alkatrész a robbantott ábrán), azt bele az ajtóba (ne világítson a csomagtér lámpája) /24-es villáskulcs/
  3. Le a lapáttal: fedőműanyag=>13-as=>ablaktörlő=>27-es=>túloldalon (azaz belül) le a maradék egy 10-est => majd jön a tengely
  4. tengely kikalapálása - ha kell, és úgy berohadt mint nálam -, de előtte le a zégert, alátétet, gumi tömítést 
  5. tengely és tengelyház tisztítása, csiszolása, majd zsírozása és összeszerelése
  6. ha ez kész: tengely be a helyére, alul vissza a tizest, fent a 27-est, majd
  7. jön a lapát, ezt be kell állítani, hogy hol legyen a "vége" (kb: üveggel vízszintesen)
  8. majd alátét, 13-as csavar, rá a fedő műanyag
  9. alul vissza a zárat, majd a takaró műanyagot a két 10-essel, majd vissza a csavarokat takaró műanyag (kör alakú) fedőkupakokat.
  10. Próbaüzem, és ha jól dolgoztunk, akkor olyan vidáman csóválja a farkát, hogy rögtön felvidulunk, az eltelt (nekem) 2,5 óra szerelés után!
Sok sikert! 


Egy kerek nap - BMW E60 M5 & BMW E46 318i Touring

Szép napsütéses péntek koradélután volt. Mit lehet tenni, hogy még szebb legyen a napunk? Hát hajrá,  ápoljunk autót, és élvezzük a napsütést és tartsuk kordába a ménest. Hát így tettünk...

A kezdet: itt még mocskosan.

A jó kis pormetál.

Már nyári papucsok. Terpeszt is vele rendesen a Marcsi.

Balra aki már kész, jobbra aki következik.

Itt már a végeredmény látható: minden műanyag, díszcsík végigtörölve, és persze a Riwax Quick Shine is megtette a dolgát.


Aztán, hogy ne maradjunk lovak nélkül, megterelgettük a félszáznál is több egyedet számláló ménest:

Igen! közel 3-4 másodpercen keresztül elpörög a kerék! És ezt erőteljes égett gumiszag kísérte...


Aztán elkalandoztunk másfele is, immáron csak a vadmacskával. Az X5 mellett eltörpül az ötös.


Mintha az egyik nem is a földön járna...

Fehér-szürke-fehér => háttérben ott az E36-os kolléga!

Itt a megunhatatlan X5 30d (szép vajbőr belsővel)

Egy elmaradhatatlan E46 320d

Ott pedig egy M-packetes 1-es igaz dieselben.

Aztán a mélygarázsban a cicakollégára is ráleltünk. Facelift E60 520d automata. 

Ha itt voltunk, tettünk is egy gyors összehasonlítást: prefaclift E60 M5 vs facelift E60 520d
Orrok esetében: a lökhárítón kívül a kopoltyú megléte, vagy hiánya az egyedüli különbség + tükrök. Ez nem volt újdonság.

Aztán az is különbség volt, hogy az egyik ragyogott a másik, hát hogyan is fogalmazzunk, talán az a legtalálóbb, ha azt mondjuk: aki azt letakarítja annak biztosan lesz sikerélménye. :-)

Na de a formás fenekek esetében már érdekesebb különbségek vannak! 


Egy másik perspektíva: Az M erőteljesen "terpeszt"

A csomagtartó esetében nagy különbség fedezhető fel M és nem M között! Itt a nem M...

... itt pedig a vérbeli M.

Különbség még a küszöb is! Ez az M-es...

... ez pedig a "sima" E60. 

Esti cicafényszóró-performance

Fűzfa alól kikandikáló BMW E60 M5

Közel egy méterre is elvilágít a led, ami egyedivé varázsolja az E60/61 szériát!

Elképesztően agresszív: nagy felnik (19 coll), nagy légbeömlők, és agresszív szemek kopoltyúval.

Aztán mielőtt eltennénk a csillogó-villogó autót egy teletank: Shell V-Power Nitro+ Racing 100 oktános benzinnel, mert megérdemli! :-)


Végül a nap kulcsmondata, mely nem újdonság: A BMW nem csak egy autó, a BMW egy életérzés! 


Autóvásárlás - Egy üdítő példa, de sajnos nem hazánkból



Anno még a www.bmwe46.tumblr.com -on kezdtem neki egy hirtelen jött ötlettől vezérelve, hogy mi lenne, ha amiket tapasztalok autóvásárlás közben azt megosztanám a blogomon, mert ha már egy jó tippet tudok adni valakinek, akkor már megérte! (Nekem is rengeteg tapasztalatot adtak át anno a BMW-s kollégák.)

Szóval mindig jelentkeztem egy-egy bejegyzéssel. Aztán jó ideje eggyel sem abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy én már megvettem a sajátomat, és a közeljövőben nem tervezek újat venni, mert köszönöm szépen jól megvagyunk! :-)


 A kiválasztott BMW 320d 136Le még a mobile.de -n. A címben szereplő felszereltség igazán vonzó!
(Felni téli gumikkal: BMW Styling 27)


Azonban időről-időre megkeresnek E-mailban (Angliából, Németországból, Ausztriából is) olyan - többségében - a jövőben BMW tulajjá válók, akik kikérik tanácsaimat. Ezeket azonban mindig félve osztom meg, mert nem vagyok szakértő. Csak arról tudok beszámolni, amit megtapasztaltam. Jó, persze már láttam egy-pár BMW-t, szert tettem néminemű tapasztalatra, de azért igaz szakértőtől igazán messze állok. Viszont, és ezt nem tagadom, a megfigyelőképességem az jó. És ennek azonban már vették hasznát a BMW-t venni akarók: "ennek nem ott kellene lennie" "ez mi ott" "nézd csak! ez nem ugyanolyan" stb. instrukcióimmal tudtam segíteni. Meg még más dolgokkal is (pl.: utánakérdezés), de most nem magamat akarom fényezni. Hanem mutatni akarok egy példát, hogy milyen az amikor az ember vacillál, majd igazi németeknél használt BMW-t vesz ráadásul Németországban!

Az állapotra, és felszereltségre nem lehet panasz!  Érdemes volt várni, és csak akkor "lecsapni", amikor egy nagyon ígéretes darab kerül fel a hasznaltauto.hu -ra vagy a mobile.de -re!


Íme Dénes üdítő példája az autóvásárlásról, amit nagyrészt Ő fog elmesélni. Érdekes megfigyelni, amit itt (http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/03/autovasarlas-atertekelve-idovel.html) leírtam: a BMW vásárlás nagy, érzelmektől sem mentes küzdelem! 
(A Dénes álnév: azért lett Gyula, mert ápr. 8-án kezdtem neki a bejegyzésnek, és ez pedig Dénes neve napja) :-)

Ahonnan indultunk - "BMW E46 318i-t szeretnék venni"

A sima betűtípussal Dénes levele olvasható, félkövérrel az én megjegyzéseim vannak, melyet válaszként írtam Neki.

I. levél:

"Szia kedves Blogíró!


E46 kombi a vásárolni szándékozott autó, így a tapasztalatok, vélemények olvasása közben igen hamar belefutottam a blogodba... :)
(...)
Nos, amiben konkrétan a segítségedet szeretném kérni, a következő:
Melyik motorral szerelt 318-ad van? Motorkód és/vagy teljesítmény? (...) N42B20A és 143Le. D
Itt az elején leszögezem, hogy: 
·  a Marcsikám nagyon jó autó, elsőnek meg pláne nagyon szuper.
·  Semmi pénzért nem adnám el
·  a motor a magyar viszonyokhoz képest elég erős, de nem egy vad paripa
·  DE! Én ha ma vennék E46-ot tuti, hogy sorhatot, és minimum 325i-t vagy 330i-t. 
·  Mert noha ott a fogyi 10 körül indul vegyesben, de hosszabb autópálya távon elmegy nagyon kevésből! Minél kevesebbet forog a motor annál kevesebbet zabbant, nyomatékból viszi a bódét, és van benne erőtartalék.
·  A Marcsiban 150-160 után már fogy el a szufla. Meg ilyenkor már rengeteget pörög => azaz zabál rendesen!
·  Aztán van olyan E39-eses autómatás 231 lovasos ismerős, aki 9 literből közlekedik. De ő gyári értékek szerint üzemelteti a BMW-jét:
·  max 16-os kerék (ezekre lövik be a fogyit) max 205/55 és kényelmes tempó, nincs padló + tempomat.
·  (...) És nagyon nem mindegy a nyúlmókusok száma sem! 
·  És! Ezt fontold meg! Az én 318i-m 4 emberrel, meg ne adj' Isten csomaggal már lomha! Egy 50-ről kigyorsítás is fáj neki... Nem harap. Bezzeg egy 330i...
·  Na meg a hang! Egy BMW, a sorhattól felfele BMW. Az enyém csak majdnemsorhat. 2000ccm, szép hangja is van, csak szufla nincs benne sokszor... :-(
·  persze ritkán taposom meg nagyon, inkább csak dinamikusan "nyomatom". Főleg nyáron a 225/45 ZR 17-el! Na ez tapad, úgy rongyolok fel a domb és körforgalom kombón hogy majdnem kitekeredek a G erőktől! :-) És nekem ez számít. Hogy tapadjon! A fogyi nem számít (annyira). 
·  Viszont a 318i mellet az szól, hogy még 225-össel sem lehet 10 fölé nyomni, még ha azért nyomatod neki rendesen akkor sem! 
(...)

Kicsit részletezem a kérdések hátterét:
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy lehetőségem van (...) No-ból hazavinni a kocsit.
(A hazai kereskedőkről egy véleményen vagyunk, én itt is csak privátokat nézek, mert itt is rengeteg a bugris román, török, bolgár nepper, aki biztosan nem ismeri a kocsi előéletét, lévén neki darabra megy a dolog.) 
(...) Én egy szép fekete, faceliftes, MFL-es (MultiFunktionsLenkrad) azaz tempomatos, ködlámpás, és ülésfűtéses, esetleg sportülésest vennék! Ülésfűtés is kell, ez az én kocsim legnagyobb extrája az MFL mellett. Mert télen nyáron, esőben hóban nagyon jól jön. És az utasok is értékelik.
Mivel hosszú utakra mész, én tuti, h egy jól extrázott darabot vennék! Mert hosszútávon minden számít. Egy MFL pl kényelmes, meg a fogyinak is besegít.

(...)

Az alap elképzelés egy 320d volt, de a rendelkezésre álló keret miatt (ca. 3000 ojró), meg a kocsik korából adódóan szinte csak 200ekm fölötti példányok kerültek képbe.
A dízel mellett azért döntöttem (volna), mert hosszútávú autópályás napi ingázás lesz a feladata. Ez havi ca. 1800-2000 km-t jelent, mert bár váltott kocsikkal megyünk a kollégákkal, de adott esetben ennél több is lehet.
Én amúgy, noha nagy bengás vagyok, elgondolkodnék egy 320d mellett. Ha ennyit mész, azaz egy évben 24 e km, azért az már sok. Csak, hogy szemléltessem: egy tank üa-ból a 150 lovas 320d kb 1200 km-t tesz meg, míg a 318i max 610 km körül. Azaz duplája!!! Magyar bengaárnál, ez minden tankolás után kb + 22.000 Ft. Tíz tankolás után ~200.000 Ft!  Ez már egy turbó ára...

Megnézve a jelenlegi dízel-benzin árkülönbséget, és azt, hogy a 320d-k mennyire kevés anyaggal mozgatják a közel másfél tonnát) megéri "olajozni", de ez számomra nem minden.
Aggályaim a dízellel kapcsolatban:
- ebben a korban könnyen befigyel egy turbó, üzemanyagrendszer, kettős tömegű csere, vagy akár mind egyszerre... :) Ezzel gondolom nem mondtam újat. A kettőstömegű a bengásnál is van. 
- környezetszennyezés... tisztában vagyok vele, mi távozik egy dízel kipufogóján, autóiparhoz kötődő műszaki végzettségem van Hm. Ezen én sohasem szoktam gondolkodni. (Am én is szelektíven gyűjtök, nem szemetelek, de a benga-dieselnél én nem ezt nézném...)

Amit nem írtál, de a dezsők nagy hibája: Kényesek a napi használatban, meg 2000 alatt nem húznak, hacsak nem csippeltetsz. Hűteni kell őket, meg óvatosan indítani, nem húzatni, stb. A diesel sokkal kevésbé való az olyan "bunkóknak", mint pl én lennék, akik egy kora reggeli órában elfelejtik, hogy óvatos takk-takk vezetés kell a bemelegedéséig. + jóbarát tapasztalata: tavasszal még közel 8km alatt sem melegedik be. És aki ezzel ingázik, no az nem tesz jót neki. Nekem ezért nincs dieselem... És sztem nem is lesz. (Közel-távoli jövő terve: E61 530i. Majd egyszer a jelenlegi mellé...)

Nos, fentiek miatt került képbe a benzines...
Rengeteget olvastam magyarul és németül is a dízelek után, az már biztos, hogy csak a facelift előtti modell jöhetn szóba, lévén az utána következők CR-rendszerűek, melyek javíttatása sokkal magasabb, mint a VP44-es adagolósé. Szerelő barátomat idézném: mindegyiknek megvan a maga előnye és baja.
A turbót lehet ésszel használni, vigyázni rá, de kérdés, hogy az előző tulaj is így tett-e? Ott a pont!
(Azt tapasztalom, hogy itt mindenki tolja a kocsiknak, nem kicsit, mindegy, hogy 1.0 Corsa, vagy Bömbi, viszont sokkal jobban karbantartják őket. Van miből...)


Dénes vezetési stílusa is szóba került, mint nem elhanyagolható tényező:

(...)
Tudom, hogy nagyon lábfüggő, mint minden autónál, én nagyrészt nyugodt, de nem tötyörgő sofőr vagyok.
(Ezt időnként kompenzálom a haza vezető szerpentin forszírozott tempójú letekerésével, pár perc élvezkedés süvöltő motorral és megint nyugi van egy ideig. :D) Helyes. erre tökéletes a benzines. 100%-ban partner!

A használat nagy része 100-110-es tempó lenne pályán. Itt már az enyém is kb 610 km-t tesz meg, úgy hogy nem villan fel a sárga lámpa, + 225/45 ZR 17

(...) hazai viszonylatban jól keresek, de nem a kocsira akarom költeni minden pénzemet, van annak jobb helye is, viszont szeretném élvezni egy BMW nyújtotta vezetési élményt, kényelmet és biztonságot! Én sem költök már sokat az autóra. Egy évvel ezelőtt ha kicsit is megnyikkant valami, egyből szerelő. Most már csak a kötelező olaj-fék-meg szilentek + bakok cseréjét kapja meg. Eltelt egy év. És ennyi kellett, hogy megismerjem, mit vettem
Azzal természetesen tisztában vagyok, hogy egy autóra költeni kell, de ez nem márka kérdése... :)
A BMW-re tuti, h kell költened!!! 


II. levél:

(...)
Szóval a fogyasztásod 9 liter, de látom azért neked nem csak közlekedési eszköz ez az autó. ;) Néha adok neki, meg próbálom utolérni a nagytesókat (E39) meg az M5-öt... XD
Tulajdonképpen én is emiatt kötöttem ki a típusnál, ha már napi 2x50 percet kell eltöltenem benne, hát had leljek örömöt is a dologban.
Ezért kell extrázottat venni!! Hidd el, nem fogod megbánni!! Ami az enyémben van, és a fontossági sorrend:

1.      Digit klíma
2.      ülésfűtés
3.      MFL
4.      fényre sötétedő tükör
5.      ködlámpa (sajnos nagyon kevésben van)
6.      kartámasz
Ami nincs de esetleg jól jönne:
1.      Sportülés,
2.      BC
3.      tetőablak
Van néhány értelmes bejegyzés a népítéletben, amiből azt veszem le, hogy a melós ingázásom (318i 1995ccm) kijönne 7-7,5-es átlagból. Aha, gyári papucsokkal! :-)
Ez igen jó érték egy ekkora motorral szerelt és viszonylag nehéz kocsitól!  Amúgy igen, tényleg jó érték! 2000 benzin és közel 9 liter 205-össel!
Aztán persze, hogy mennyit dob rajta az örömködés az már más téma, de bejárni muszáj, örömködni, meg nem. :) De néha kell az utóbbit. Ezért fáj a szívem, hogy nem sorhatom van. Beindítanám a garázsban, és odaülnék a kocsi seggéhez egy stokival és hallgatnám a kipufogó hangját... :-) ˇˇ

Beszélsz esetleg németül? Anno beszéltem, meg éltem is kint...
Itteni fórumokon olvastam egy műszaki témában nagyon korrekt válaszokat adó sráctól, hogy "pályán 120-as tempónál lazán tartható az 5,5-7 liter." Ez konkrétan az N42B20A-ról szólt. Na azért ez szerintem kamu! Hidd el nekem, ennyiből 15-össel sem jön ki! Nemhogy 16-os, vagy 17-es felnin!


Szintén a népítéletben:
"A motor karakterisztikája erősen dízeles, szereti az alacsony fordulatot, felesleges pörgetni, mert lenn is kellően nyomatékos. Igazán harapni 3000-es fordulat fölött kezd. A kettes fokozat nagyon hosszú. Van benne egy ilyen vészfokozat jelleg! Váltod a rövid egyest, majd váltod a kettest, és meg is kell indulni, na ekkor megindul, és húz, mint a barom! :-) A 3000 tényleg a kedvence: 130km/h 3000 fordulaton. Ez hegyen le, meg egyenesben, hegyen fel meg 4000...

Ugyanakkor akár 40 km/h-s sebességnél is használható az 5. fokozat. Aha, azért erre kíváncsi lennék: Az 50 és 4-es is halál szegénynek, olyan 1800 körül forog ilyenkor, meg szinte lefullad... A tempomat egy kicsit segít, de az is inkább 3-ast kér, pláne 40-nél...

Nyugodt, vegyes használatban 8 l-es fogyasztással lehet számolni." Ezt még el is fogadom. De akkor nagyon nyugodt vagy...

Egyre inkább alternatívának látom a 320d mellett ezt a mocit. :) 
Látom nagyon beleszerelmesedtél. Ez jó jel! Amúgy az N42B20A elég ritka motor. Szegény az E46-ba már csak alig került be, az E90/91-be meg már az N46B20A került...

Konkrét példányt nem említenék még, mint mondtam, csak magánszemély, szervizkönyv, 2000 utáni, kézi váltó...kb. ezek a keresési feltételek és hol máshol, mint a mobile.de-n. Egyelőre azon vagyok, hogy a közelben keressek néhány példányt, amiket megszaglászhatok, minél többet néz meg az ember, annál okosabb lesz, de ezt ugye te is tudod. :) A megnézés ajánlatos! Nem muszáj 318i-t nézni. Minden ami E46 alapon hadd szóljon. (Amúgy gondolom tudod, de azért leírom: a face előtti 318i egy üzembiztos, de gyengébb konstrukció! Csak 118Le. (Ja és vannak hibridek, mint pl ez: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/12/bmw-e46-318i-facelift-m43tub19-motorral.html


---------------------------
Eddig volt a két levélváltás és a "beleírásaim." Szerintem kiérződik: Rengeteg a dilemma: fogyasztás kevés legyen, de menjen is, de mégiscsak legyen takarékos. 
Én amúgy már ekkor - jóllehet Dénes 318i mellett kardoskodott - 320d-t ajánlottam. Hosszú távra én is ezt vennék. Mese nincs 25 e km/év egyértelmű a dezsőke előnye.


Lehet, hogy mégis csak egy Japán autó lenne a jó? Vagy gázos?

Dénes levele pár héttel a fenti levélváltás után érkezett:

"... úgy jött ki a lépés, hogy most nekem voltak igen sűrű napjaim.
A kocsi témával egy ideig nem foglalkoztam, illetve átértékeltem egy kicsit.
Azt kell mondjam, az N42-ről le kell mondanom, ha az eszemre hallgatok a szívem helyett... általában így szoktam tenni és nem bánom meg... :)
Annak ellenére, hogy jó eséllyel több útitárs is lesz a melóba járásban, az is lehet, hogy csak egy, legrosszabb esetben egy sem és nem akarom minden pénzem a benzinkúton hagyni. :(
Mivel 4-5 évre veszek autót, így nem merem bevállalni az esetlegesen létrejövő évi 40ekm/év egyedül + 8-9 liter benya kombót...
A sorhat meg pláne kizárt emiatt.

Bevallom őszintén, az eredeti terv egy japán benzines volt (most veszítem el a kegyeidet ;), tapasztalat, hogy ésszel el lehet velük járni igen kis fogyasztással, már ami egy középkategóriás méretet illet 1.5-1.6-os motorral. Na, aztán ehhez képest 2.0-ás bömbivel kacérkodtam... :D

Korábban gondoltam rá, hogy a bejárós kocsiba belerakatom az lpg szettet, de a jövedéki adó emelés miatt kitolódott a megtérülési idő. Vacilláltam.
Aztán hál istennek egymásra találtunk a kollégákkal, oszlik a kocsihasználat, emiatt úgy voltam vele, hogy jó lesz egy 6-7 literes benyás japó, oszt kész.
Kimennek a világból, bárki bármit mond, a legjobb kocsikat (na jó, motorikusan :) ) a kis ferdeszeműek csinálják.Az újabb generációkra ez már sajna messze nem igaz, de az a korosztály, ami nekem most anyagilag szóba jöhet, még igen strapabíró.

Na, de vissza a bömbihez... :)

Beugrott, hogy mi lenne, ha a dízel helyett lpg-s benzinest keresnék? :)
Ha már benne van a gáz, nem nekem kell belerakatni 300-ért.
Jó ötletnek tűnik, de nagyon kevés eladó lpg-s E46 van. :(
(...)
Ami viszont negatívum: eleve többe van, mint amit szánnék rá, és a benzinesre magasabb a regadó, mint a dízelre, meg ugye N42 csak faceliftesben van, ami meg ugye fiatalabb, így még magasabb rá a regadó.
Franc egye!

A régebbi benzines motorra (118LE)  ca. 1 literrel több fogyasztást ír a gyár, mint a tiédre, így azzal már ca. 10 liter gáz/100km-rel lehet számolni.

Dízel fronton kibővítettem a keresést a 318D-re, ami neked már szerintem a szentségtörés kategória :), de ne feledd, nálam a fő cél a gazdaságos hosszútávú bejárás lesz! Persze azért 316i-t nem vennék, mert az már vicc.
318 fronton azt derítettem ki, hogy a facelift után a 320d megkapta a 150 lovas CR rendszerű új blokkot, a régi 136 lovas blokk, pedig még egy ideig tovább élt 116 lóra visszabutítva 318d néven.
(...) 
Merthogy még az is lehet, hogy 318d lesz a vége, aztán ápdételem 136 lóra, ha kevés lenne. :D

Szóval nagyon úgy néz ki, hogy marad a dízel és keresek egy megkímélt példányt. Türelem, remélhetőleg rózsát terem. :)

(...) legközelebb azt hiszem már csak akkor jelentkezem, ha megnéztem pár példányt és szereztem némi tapasztalatot a típussal kapcsolatban.

Dénes utóirata a fenti levélhez:

"A faluból kivezető szerpentin minden tavaszra szlalompályává változik a kátyúk miatt, így a 17-es kerék eleve felejtős lesz, nyárra 205/55 16, télre meg a 195/65 15 a terv.
Abszolút pontos váltóméretek, mindkettő járatos az E46-on és a gumizásuk se horror.

És végezetül ezt írtad korábban:
"A BMW-re tuti, h kell költened!!! "
Ez nem hangzik túl biztatóan, kifejtenéd? :)"



Válaszom:


Először is: Én a BMW mellett lennék. :-) És ha emellett a spórolás a fontos, akkor egyértelmű, hogy 320d 150 ló facelift. Ezt tapasztalatból tudom, hogy elmegy 4,9 - 5,4 -ből!!! Ez tuti! Nyomatékos ha kell, van hozzá alkatrész dögivel, mert ez a népautó a BMW-sek körében. E46-osok, 3/4-e 320d! 
(...) De láttam olyan 525d-t ami 5,5 l-ből ment el. És ezt is a saját szememmel láttam! Szóval, ha spórolás akkor egyértelmű: D I E S E L 

Egyértelmű: 320d. Ez nem ámítás, hogy elmegy 1200 km-t is egy tankkal!!!! Van olyan ismerős, akinek 6 gangosa van. Nyomatja keményen, de városban full padlóval 5,4 volt a fogyi! Azt mondom, hogyha valaki nekem ezt meséli, akkor kamuzik, de nem! Én ott ültem mellette, tapasztaltam, láttam!
És ahogyan Te használnád, 15-ös és 16-os kerék, úgy nem menne max-max 6, 6,5 fölé!!! 

Az MFL (tempomatos kormány): "kevesebb drót, kevesebb elektronyos hiba" Ez már nem lada! :-) Itt ha egyszer bekötötték a motorvezérlőbe, meg a komfortelektronikába akkor, ez nem fog elromlani míg BMW a BMW-d! Az elektronikus és adatrendszere a BMW-nek nem gyengéje. Azaz nem hülyül meg a számítógép bennük, igaz nincs is nagyon, hacsak nem navis masinád lesz, de az sem para.

Japó vs BMW kérdéskör:
Ne feledd, hogy sokan miért választják - pont hosszú útra a BMW-t, Mergát, audit. Mert ezek az igazi utazóautók. Hosszú távon takarékosak, és ezek adnak biztonságot, meg pl.: a BMW kiemelkedően magas vezetési élményt. Ez nemcsak mese: én vezetek céges fordot, opelt, és otthon is fordot. Aztán átülök a BMW-be. A kanyart az utóbbival  be merem venni, amit a többivel nem merek. A futóműve - jóllehet kombi - de idiotensicher! Élvezet vezetni. Nem libeg, precíz, teszi a dolgát. És ezért ér meg minden pénzt. Ez egy prémium autó és nem azért mert kék-fehér propeller van az orrán. Hanem, mert a bajor gyerekek tényleg megtervezték becsülettel!

Igen írtam, hogy költeni kell:
Megvettem, és mivel szegényke csillapítja a kátyúkat becsülettel így odalett az első felfüggesztésem:
- szilentek
- motortartó bak (ez a 220 e km + -ból is jön)
- stabpálca
+ olajjeladó nálam, de ez szerintem speckósan nálam hiba!

Amúgy meg lehet, hogy azért van az, hogy a BMW-s kollégák mondják "költünk az autóra mindig" mert nem várjuk meg azt, hogy elromoljon valami, hanem már előtte "fülelünk". Ha halljuk akkor cselekszünk! Nem várjuk meg míg a fél első függesztésünk szétmegy, vagy a motorunk szétrázza a váltót. Amúgy az első egy évben, nagy valószínűség szerint kell költeni a használt autóra. Nemcsak a BMW-re. De utána, ha tudjuk, hogy mi van benne, akkor nem lesz baj. Figyelsz a turbóra, meg az olajra (BMW: 10.000 km/olaj) és elmegy 400-500 e km-t is! 

Szóval Neked szerintem egy 320d kell! Facelift, 150 lóval!
(...)

Ui.: nem vagyok az a típusú ember, aki a "nagy dumás, és mindenhez ért, ami BMW" így direkt nem írtam a 318d-ről. Én csak a tapasztalataimról, és -ból tudok beszámolni: Egy 318d-s ismerősöm sincs, 320d 150Le-val 3 db, 318i prefacelift 1, 320d 136 Le: egy sem. A 150 lovasok nagyon dicsérik a vasat.  




Ahova eljutottunk - BMW E46 320d Touring 136Le 

A fentiek után minap érkezett Dénes boldog levele:

"Nos, váratlan és gyors fordulatot vett a tegnapi tapasztalat gyűjtési akció... BMW tulaj lettem. :)
Péntek este kinyomtam a "csak privát" szűrőfeltételt a szűrésemből, hogy összeírjak néhány kereskedős példányt itt a közelben, amikkel tapasztalatot gyűjtök, aztán majd keresek egy privát példányt.
És... elsőnek beesett egy péntek kora délután feladott, a hirdetés fotókon igen jó kiállású prefaceliftes: 158ekm-rel... ???, márkakereskedőnél vezetett szervizkönyv, megvan a 4db kulcs... basszus, ez kell nekem! Hamar rápörögtem a témára, 6-kor kelés, negyed kilenckor már ott álltunk a kocsi mellett, mert lelki szemeimmel már láttam, hogy húzzák fel a trélerre a románok, ha későn megyünk. :D

Kereskedés zárva, hívom a pasit, úton van valamerre kocsi nézőben, kora délután tud jönni. Mondtam, hogy mindenképp hívjon, oké, ebben maradtunk.
Addig elmentünk megnézni egy olcsóbbat, amire a kollégám van/volt rápörögve... :)
Na, az egy erősen lepusztult példány volt a fotók ellenére, a tulaj meg akkora bunkó, hogy nem is értem, hogy akar kocsit eladni ilyen hozzáállással.
Rendesen elb*szta a kedvünket, de, gondoltuk, majd a "miénk"-en újra felvidulunk. Így lett. :)
2-kor vissza a kereskedőhöz, normális fiatal srác, rendezett placc, az enyém kilógott a sorból, lefelé, mert zömében 10e ojró feletti bömösök, meg egyéb szép kocsik álltak bent, sehol egy lepusztult, logóbelű, törött kocsi, mint sok más kereskedésben. Jól kezdődik.

Mondta a srác, időm van, de az árból nem enged, mert reggel óta csörög a telefon, hívják lengyelek, románok, hogy azonnal viszik alku nélkül, csak tartsa meg. De, megtartotta nekem, mert én hívtam először, korrekt. Persze a fenti lehet marketingduma is. :)
A kocsi két apró külső sérülést eltekintve nagyon szép állapotban van, első tulajos, nem dohányzó, nem lelakott, mindene működik.
Vacilláltam az ár miatt (3500 ojró), mert nem volt olcsó a gép és ez több, mint amennyit én először gondoltam, de végül az asszony :), meg az  eladó meggyőztek, utóbbi akkor, amikor odaadta hozzá a nyárigumi szettet is, amire először azt mondta, hogy feláras. 200ekm alatti kocsit még nem láttam, amióta keresek, nagyon szép fénye van, lámpák élénkek, csillognak, mindene eredeti, kicsontoztam rendesen a gépet, nem volt törve.
A kocsit még nem tudom megsimogatni, mert ottmaradt, holnap intézek rendszámot, amivel elhozhatom, lefoglalóztam, amiről kaptam átvételi elismervényt.
A srác mondta, hogy még nem látott olyan embert, aki ennyit nézeget egy kocsit... :D

Egy rövid próbakört tettünk vele, bemelegítettem, megpadlóztam, szépen kerepel a büdös olajkályhája :), megrángattam a kormányt, a párom, meg a srác borultak jobbra-balra, én meg nem értettem, miért nem billeg... :D Jó!
Mondjuk, hogy őszinte legyek, én nagyobb dinamikára számítottam, de jól meghúzatva azért tényleg megy, meg finomabb váltót vártam, kicsit darabosnak tűnik, de pontos.
Jobban örültem volna, ha előtte van idő többet kipróbálni, de itt nem lehetett vacillálni, el kellett hozni, mert míg néztem, már jött más vevő is, de lemaradtak róla. :)

Szóval, 136 ló, ezüst, nagyon szép állapot, abszolút rozsdamentes kasztni, és a belsőn is látszik, hogy a kilométer valós.
Ami a szokásoson kívül van benne:
- MLF kormány :)
- tempomat, ami nekem a pályázásnál nagyon jól fog jönni
- parkolóradar (PDC), aminek meg a párom örül :)
- gyári levehető vonóhorog, amit szintén fogok használni
- kazettás rádió :), azért ez fura, de hogy őszinte legyek 90%-ban rádiót hallgatok és nem vagyok hifibolond, így, míg meg nem unom, jó lesz :)

Ami nincs, de ne legyünk telhetetlenek... :)
- ülésfűtés
- ködlámpa, ezen mondjuk meglepődtem, mert a prefaceliftesek zömében van, vagy tán nem is emlékszem, hogy láttam olyat, amiben nincs

Mindkét kerékszett még bőven használható, igaz nem túl új (DOT szám), de nem kiöregedett gumikkal, gyári 15-ös alufelnin, lehet nem túl jampi, de nekem a hazai szar utakon pont jó lesz. :)

Még fent van a hirdetés, bár valószínűleg, mire te ezt olvasod már nem, de azért belinkelem:

(A link helyett íme pár kép. Ezeken eljátszhatunk azzal, hogy "keresd a hibákat a képeken!" Ne lepődjünk meg, ha nem találunk! :-))











Mire hazaviszem, lepapírozom, fölötte leszek az eredetileg rászánt keretnek, de ahogy néztem az otthoni árakat, az erős középmezőnyt fogja képviselni.
Szóval, pénzügyileg nem az évszázad üzlete, de állapotot tekintve azt hiszem igen jó vétel volt.

Ha otthon van a kocsi és átesett a szokásos olaj+szűrők cseréje, összes gumi centrírozás és alapos átvizsgálás kombón a cimborámnál, újra jelentkezem, hogy mik az árnyaltabb tapasztalatok."

---------------------
Eddig Dénes levele. 
Az autó tényleg nagyon gyönyörű így elmondás és a fotók alapján is.

Dénes által írtakhoz  rövid megjegyzéseim ezek lennének:
  • A kazettás rádió nem "a szokásoson kívüli" extra, hanem az alap! :-) (Nem mintha a gyári CD-s /BMW CD Business/ többet érne)
  •  Remélem "árnyaltabb tapasztalatok" nem lesznek.
  • A kereskedő dumája lehet marketing, de jobb vele vigyázni, mert ha tényleg nagyon szép példányt találunk, akkor arra hamar lecsaphatnak mások. És ezt a saját tapasztalat is megerősíti...
  • Amúgy pedig én hihetőnek tartom a futásteljesítményt.


Összességében - Avagy a konklúzió

Kicsit hosszúra sikeredett a bejegyzés. Gondoltam lerövidítem, mert ki szeret ennyit olvasni. Aztán úgy döntöttem mégsem, mert így teljes a sztori, és hűen tükrözi egy BMW vásárlás körüli érzelmeket, mérlegelési-döntési mechanizmusokat, melyek megnyugtathatnak más jövendőbeli BMW-s kollégákat, hogy mások is átestek ezen a nehéz, de utólag megmosolyogtató helyzeten.

Sok sikert a vásárláshoz!

sarah lous textiles Proudly Powered by Blogger