Történt a jó múltkorában (2013. 10. 10.), hogy éppen egy ismerőshöz ugrottam volna el Veszprémben, és mivel borongós idő volt, így nem volt kedvem gyalogolni, így hát autóba ültem.
Szépen meg is érkeztem pár perc beszélgetés után elindultam volna hazafelé szépen csendesen, nyugodtan, amikor is a következő történt:
- Autó kb 6 perces üzemeltetés után (ez volt az az idő, amíg ismerősömhöz értem) újból beindításra került (ekkor indultam volna hazafele).
- Kb mentem egy 100-150m-t, majd egyszer csak
- "elkezdett rángatni és kigyulladt a motor sziluett (motorelektronika) sárgán. Az autónak is fura hangja volt és ugrált az alapjárat." (idézőjel oka: mástól vettem át a frappánsan leírt jelenséget => nálam is ugyanez történt.)
- Felvillant tehát ez:
(angolul: check-engine light.)
(Azért tartottam fontosnak leírni az üzemeltetés időintervallumát, mert ez alapján látszik, hogy a hiba nem indításkor merült fel, hanem egy kb 6-7-8 percnyi üzemeltetés után - alig bemelegedett állapotban - történt a jelenség.)
Én ott hirtelenjében úgy voltam a helyzettel, hogy
- a beszarásjelző egy kicsit megint felvillant, mert ilyennel még nem találkoztam korábban, de nem égett folyamatosan, elvégre Veszprémben voltam, innen meg gyalog is hazaérek, illetve
- rögtön azon kezdtem agyalni, hogy hazamenjünk-e, vagy ne menjünk ilyen állapotú autóval.
- Aztán úgy döntöttem, hogy félreállok és intézek egy telefont + megnézem mit ír a kezelési kézikönyv. (Mindig tartok egyet magamnál.)
- Telefonos (szakmai) segítség eredménye: valószínűleg megy 3 henger, és a gyertyával lesz a probléma. Ami pedig a hazamenetelt illeti: hajrá, a BMW-vel így is lehet menni! (Persze nem 100km-eket, de ennyit ki kell bírnia, azaz kb 2-3 km-t)
- A kezelési kézikönyv amúgy "nagyon" sokat segített: "Hiba a motorelektronikában." Ellenőriztessem a BMW szervizben Király, köszi az infót, de ezt most kihagyom, így maradt, hogy szépen hazakullogtam 3 hengerrel.
Mivel ilyen problémám még nem volt, és remélem nem is lesz, így tétlenül álltam a dolgok előtt, ezért este nekiálltam utánabogarászni, hogy vajon mi lehet a baj, plusz intéztem egy két kérdést, benzines BMW-s barátokhoz, hogy ilyenkor mi a répát lehet csinálni.
Válaszok:
- van egy 3 hengeres BMW-d (ezért rángatja a váltót, és a motort oly hevesen a motor, ami ugye egyenletlenül jár)
- illetve adj neki diag.
Na ez utóbbi meg is történt a hétvégén annyival kiegészítve, hogy 4 db gyertya is megvételre került, (BOSCH 0 242 236 562 gyújtógyertya, 4 db = bruttó 16.154 Ft) mert 90% hogy azzal van a baj.
A hiba oka: egyes hengerben elszállt gyújtótrafó
Eljött tehát a hétvége, kocsival kiálltam (szegény csak úgy durrogott, rángott a 3 hengertől) majd nesze neked: gyertyacsere. Ezzel meg is voltunk, indítás, majd újból 3 henger. Na ekkor jött az OBD-n keresztüli köldökzsinór: azaz jön a diag. De előtte pár kép a gyertyacseréről:
Így jutottunk el a hengerekig: le kellett szedni a pollenszűrő házát, mivel e nélkül nem fértünk volna hozzá a hátsó (3. és 4.) hengerekhez, illetve a hengereket takaró műanyag burkeszt sem tudtuk volna leszedni. (Ami ráadásul el volt törve: előző tulaj esetében "jó fej" volt a szerelő, vagy csak kevésbé türelmes...)
Kint az egyes henger gyújtótrafója
Gyertyacsere pihenjében
Ott középen abban a fekete lyukban (piros nyíl) lakik a négypólusú gyújtógyertya. A zöld nyíl a 2. hengert mutatja, de ott még bent van a trafó.
Mind a négy kint.
Új és a régi gyertya. Amúgy - szakértő BMW-s jóbarátom - előzetesen is jelezte: ha nem segít a gyertyacsere, akkor valószínűleg a trafó a tettes. A trafó akkor nyiffan ki, ha szarok a gyertyák, amik megterhelik a trafót, és így előbb-utóbb - a nagy 12 volt nagy feszkóvá alakítása közben - kipurcan. (A BMW N42B20A motorja esetében már hengerenként külön gyújtótrafó van, így cseréjük is olcsóbb + egyszerűbb.)
Diag eredménye:
- 1. hengerben van a hiba, legalább is ide jelezte. Ami szar: gyújtótrafó, hivatalos elnevezés: gyújtótekercs, cikkszám: 12 13 7 551 260, angolul: Ignition coil, azaz ez:
- Na a (valószínűleg) rossz trafót kivettük => át a kettesbe => a kettest az egyesbe.
- Hibakód törlés.
- indítás, eltelt kb fél perc a motorelektronika megint villog, de most a 4.-be írja a hibát. (Magyarázat: gyújtási sorrend a 4 hengernél az egyenletes járás érdekében: 1-3-4-2. Namármost a számítógép (azaz az ellenőrző rendszer) csak azt látja, hogy 1-3 és 2-4 henger. A hengerek között ebben a tekintetben különbséget tenni nem tud, így lehetett az, hogy a 2.-ban lévő hibát a 4.-be írta, pedig a 2. volt a rossz. Ugyanez állhatott volna fenn az 1-3-nál, csak ott "megérzéssel" egyből az 1. hengerből lett kivéve a trafó.)
- Aztán megint leállít.
- hibakód törlés,
- 2.-ből a 3.-ba át a trafót (biztosra megyünk)
- indítás => hibakód a 3.-ban. Innentől 100% hogy ezzel az (egykori egyes) trafóval van a baj.
DE! Hogy fullra biztosra menjünk:
Járó motornál kikaptuk a szar 3. henger trafóját motor ugyanúgy (egyenletlenül) jár. Ha viszont akármelyik más henger csatiját megmozdítottuk, abban a szent pillanatban 2 hengeres lett a masina. (Ilyenkor elképesztően rángat, majdnem le is fullad.) Persze 1-2 másodpecig maradt szegényke 2 hengeres, mert nem kínoztuk. Bejártam aztán csókolom. Jöhet az új trafó.
(Amúgy három hengerrel azért sem élvezetes a kocsikázás, mert nagyon ráz a verda, hanem mert már rövidtávon - amint bemelegedett a motor, a kipufogógázok pedig tűzforróak - a katalizátort hamar haza lehet vágni.)
Így hát a BMW ment vissza a meleg garázsba egy időre, hiszen amúgy sem akartam mostanában menni vele sehova sem.
Frissítés: 2013. 10. 15. - a trafó bent
Jelentem: a trafó bent, mind a 4 henger üzemel. Először kereste szegény egy kicsit az alapjáratot, de aztán rágyújtott a 4 hengeresek dalára...
-------------------------------
A 3 hengeres BMW-ből újbóli 4 hengeressé alakításban való közreműködést ezúton is köszönöm Ádám kollégának és kedves barátnőjének! :-)