Touring hátsó ablaktörlő szerelése - E46 Touring rear wiper repair and restoration

Már régóta szarakodott a hátsó ablaktörlőm. Ez egy tipikus Touring betegség, mivel az egykor zsír nélkül, de passzentosan összerakott tengely hajlamos berohadni és ilyenkor nagyon lassan töröl, erőlködik, majd rendszeresen megakad. Ha az utóbbi a szituáció, akkor ilyenkor a visszahajtás elképesztő erőt igényel, majdnem annyit, hogy le is törjük az ablaktörlőt, vagy legalább is jól megfeszegetjük...

A berohadás nálam egy erőteljes havazás utáni törlés után állt be. Hazaértem, garázsba be, majd pár nappal később (ez alatt állt be a rendszer) már odalett az egykori vidám (és halk) ablaktörlés. Ezek után már csak a tavaszt vártam, hogy végre legyen jó idő, meg legyen nekem is szabadidőm és akkor szét tudom szedni az egész hóbelevancot.

Ami a helyzetet nehezítette, hogy még életemben nem csináltam ilyet, de még csak szétszedve sem láttam ilyet. Na ennek az lett a következménye, hogy elsőre frankón le is bontottam a kapcsolót, majd az üveg belső részét és jelentem egyik sem kell nagyon ahhoz, hogy az akadás megszűnjön...

De jöjjenek a képek!


Először íme az elmélet: A sorrendet figyeljük meg.

Na itt már a motor is itt van, ez nekem nem halt meg 'hál Istennek, bár szerintem már nem járt messze, mert az akadó szerkezet miatt sokszor erőlködnie kellett...
(Ami a ludas, az amúgy a 2-es alkatrész. A 3-ast pedig érdemes lekapni, hogy betegyük a zárba, hogy a lámpa ne égjen hátul.)

Na íme lekapva a műanyag fedő, mely a zárat takarja.


Fedő lekapva illetve két tízes csavar. (A fekete gyors-zárak nem kellettek a folyamathoz.)

Műanyag nélkül.

Itt a fenti 3-as alkatrész (magyarán a zár) az ajtóban, hogy a folyamatos csomagtérajtó kinyitás ellenére ne égjen a lámpa.

Leszedve a csavart (tengelyt) takaró műanyag. Leszedése finom mozdulatokat igényel: két patent fogja elöl így innen érdemes kezdeni a feszegetést.



Gyűlnek az alkatrészek szépen sorban.


Na itt a baj kéremszépen! 

A tengely egyberohadva. A felső csavar 13-as, ezzel jön le a lapát, alatta egy 27-es fogja az egész szerkezetet, rajta a zárral. (Na én utóbbit is szétszedtem, ki is ugrott belőle egy apró réz alkatrész, rugóval a végén. Mázli volt, hogy megtaláltam, meg az is az volt, hogy össze tudtam szerelni. De a lényeg: A ZÁRAT NEM KELL SZÉTSZEDNI A BEROHADT TENGELY SZERELÉSÉHEZ! :-))

Lapát és társai immáron a csomagtérben.

Lapát hátulról: A rugó is kapott egy kis WD40-et az összeszerelés után.

Na itt már lent a lapát, látszik a csupasz tengely. Itt már sejtettem, hogy baj van, mert mindenhol rozsda, meg oxidálódott alumíniumpor volt...

Itt egy pillanatra visszatettem a 27-es anyát. Ez van a 13-as anya-alátét-lapát kombó alatt.

Na és itt a tengely, a tengely háza (ez alulról jön ki) és amik rögzítik: gumitömítés, alátét, zégergyűrű. 

Jó mocskos volt. A pirossal jelölt rész volt összerohadva a házzal.

Itt már "csak" a takarítás volt hátra. Na de képzeljük el, hogy ez a kettő egybe volt rohadva. A szétszedéshez satura, kalapácsra, és egy réz dornira volt szükség. (Utóbbi, hogy ne verjük szét a menetet, mint ahogy én tettem az elején...)
A tisztításhoz pedig csiszolópapír kell, mely nagyon finom szemcsés.

 
Na ilyen a zár kiműtve a helyéről. 

Na és a végeredmény: Olyan finoman járt a rengeteg zsír - no meg tiszta tengely miatt - hogy amikor felhajtottam az üveget az ablaktörlő súlyától elfordult lefele, azaz amerre akkor a gravitáció húzta! 

Azt, hogy hol legyen a vége a törlőnek, azt összeszerelésnél egy nagyon aprón rovátkázott tengelyrészen tudjuk meghatározni.

És végül az a "munkatársak":
  • 10-es, 13-as, 27-es, 24-es kulcsok (A 10-es kivételével villás ajánlott.)
  • WD 40
  • csavarlazító
  • nagyon finom csiszolópapír
  • satu
  • kalapács
  • réz dorni
  • egy lapos fejű csavarhúzó


Én ilyen zsírt használtam. Ez kellőképpen lágy.

A csiszolópapír, mellyel kb. 30 percet sikáltam a tengelyt és a tengely házát.


Végezetül:
Ez szerintem klasszikusan egy olyan munka, amit autószerelővel csak a legvégső esetben kell megcsináltatni, mert egyrészről magas lesz a munkadíj, mert időigényes művelet, másrészről olyan aprólékosan úgysem csinálja meg, mint amennyire mi! Azazhogy órákat pöcsöl el vele... Igaz a sikerélmény is sokkal nagyobb!

Ahogy én haladtam:

  1.  Belső fedő-műanyag leszedése (két 10-es)
  2. majd ki a zárat (3-as alkatrész a robbantott ábrán), azt bele az ajtóba (ne világítson a csomagtér lámpája) /24-es villáskulcs/
  3. Le a lapáttal: fedőműanyag=>13-as=>ablaktörlő=>27-es=>túloldalon (azaz belül) le a maradék egy 10-est => majd jön a tengely
  4. tengely kikalapálása - ha kell, és úgy berohadt mint nálam -, de előtte le a zégert, alátétet, gumi tömítést 
  5. tengely és tengelyház tisztítása, csiszolása, majd zsírozása és összeszerelése
  6. ha ez kész: tengely be a helyére, alul vissza a tizest, fent a 27-est, majd
  7. jön a lapát, ezt be kell állítani, hogy hol legyen a "vége" (kb: üveggel vízszintesen)
  8. majd alátét, 13-as csavar, rá a fedő műanyag
  9. alul vissza a zárat, majd a takaró műanyagot a két 10-essel, majd vissza a csavarokat takaró műanyag (kör alakú) fedőkupakokat.
  10. Próbaüzem, és ha jól dolgoztunk, akkor olyan vidáman csóválja a farkát, hogy rögtön felvidulunk, az eltelt (nekem) 2,5 óra szerelés után!
Sok sikert!