Testközelből a BMW E38 740i, avagy ismerkedésem egy legendás nagybálnával.

Bevezetésként

Régi nagy álmom volt egy E38-as "nagyvas" közelebbről történő megismerése. Miért? A válasz nem egyszerűen csak az, hogy mert ez egy hetes, tele extrával, vagy mert ez még hiányzik abból a listából, ami azokat a BMW-ket tartalmazza, amiket feltétlenül meg akarok egyszer majd nézni közelebbről is, hanem a válasz egy kicsit összetettebb ennél. 

Aki ismeri a BMW "egyedfejlődésének" folymatát az tudja, hogy mindig a hetes egy újabb széria, egy újabb arculat nyitánya. Ebbe pakoltak bele minden olyan extrát, ami aztán a későbbiek során elérhető volt előbb az ötösben, majd később a hármasban is. Pl először az E38-asnál jelentek meg az alábbiak: új futómű a hozzá kapcsolódó (dinamikus stabilitásszabályzó) DSC-vel, navigációs rendszerek (navik), multifunkciós kormánykerék, fejlégzsák, anyósülésen ülésfoglaltság-felismerő berendezés, parkolóradar, stb.
És noha a hetesek az adott friss széria legkisebb E, vagy F számait viselik, mégis ezekben található meg a legtöbb extra, illetve, aki ezeket aprólékosan végigveszi, az képes következtetni arra a színvonalra is, amit éppen a BMW el tudott érni.

BMW E38 740i (M60B40 3982 cm³ 286LE, 400Nm)


A hetes az, ami egy újabb széria kezdő modellje, és így a dizájn elsődleges bemutatója is. Aki a hetest megnézi kívül-belül, az képes következtetni arra, hogy kis eltéréssel, de végül is milyen lesz a többi - az adott időszakban - megjelenő BMW formaterve. Például: az E38-as kicsit a vezető felé döntött (már nem szögletes) műszerfala, a jellegzetes középső díszcsíkkal, kormányformájával az összes ekkor kiadott modellben visszaköszön: az E39-es, de az E46-os beltere is majdnem ugyanúgy néz ki, mint a hetesé.

Ma az E38-asoknak elég nyomott ára van ahhoz képest, mint amiért anno kínálták őket. Ezen nem szabad meglepődni, hiszen mindig a legmagasabb értékű autó veszti a legtöbbet értékéből. Ez tehát a hetesre is igaz. Az már egy más kérdés, hogy amikor a ma embere szemügyre veszi a közel 20 éves autót - és ha neki is egy gyönyörűen megkímélt darabhoz van szerencséje, mint amilyen szerencsém nekem is volt - akkor rádöbbenhet arra, hogy 


  • elképesztő anyagminőséggel dolgoztak anno a BMW gyárban, amik még ma sem kopognak, nyöszörögnek;
  • itt nem kopott le semmi, nem tört, hajlott, megfakult, stb. egy fogantyú, egy műanyagalkatrész sem.
  • Belül van minden, ami szükséges egy hosszú, de kényelmes út megtételéhez: kényelmes (adott esetben komfort), memóriás bőrülések, kétzónás klíma, tempomat, menetstabilizációs rendszer, tökéletes audió rendszer.
  • A hely mindenütt hatalmas elvégre hetesről van szó: itt nem kell aggódni, hogy beverem a fejem, vagy nem fér el a lábam.

Összességében elismétlem a sokat hangoztatott frázist: ezeket a BMW-ket még az örökkévalóságnak tervezték! Az E36/38/39/46 széria megkímélt példányai még újabb 10-20 évet fognak üzembiztosan úgy megtenni, mint ahogyan megtették a Km-eket eddig is. Ezt a véleményemet ha mással (pl.: személyes tapasztalat) nem is, akkor azokkal a tapasztalatokkal nagy biztnsággal alátámaszthatom, amiket sok BMW-t látott, és szerelt szerelők állítanak: rendkívül üzembiztosak, egyszerűen szerelhetőek, kiforrott konstrukciók, és az anyagminőségük páratlan! 


Az autóról

A közel gyári állapotban lévő, rozsda- és rohadásmentes 740i-t (nyugodtan mondhatom E38 fanatikus) tulajdonosa 10 éve birtokolja. A típussal olyannyira elégedett, hogy nemrégiben egy 740d-t is beszerzett a 740i mellé...

A 38-asnak a legszebb része véleményem szerint az autó hátsó része. Egyszerű, de mégis tekintélyt-parancsoló. Ez amúgy az a forma volt, aminél azóta sem tudott a BMW szebbet készíteni. Ehhez adódott, hogy a körszakállas új dizájner, egy bizonyos Chris Bangle pedig kétségtelenül lerombolta azt amit az E38-as hetes elért. És ez nemcsak a külsőre igaz, hanem a minőségre is. A több ráncfelvarráson is átesett E65-ös széria - noha többet adtak el belőle - korántsem számít olyan "legendásnak", és "legendásan elpusztíthatatlannak", mint a 38-as!


Az általam mustrára fogott E38-as pontos adatai a következők:


  • Pontos típus: BMW E38 740i
  • Motorkód, teljesítmény: M60B40 3982 cm³ 286LE, 400Nm
  • Gyártási év: 1994 (faceliftes lámpa van rajta, de ez utólagos faceliftesítés!)
  • Megtett futásteljesítmény: 228.000 km.
  • Fogyasztás, mert mindenkinek ez jut először az eszébe: 
    • óvatos lábbal: 10l
    • nehéz lábbal: 20l
    • átlag: 12-14l
A találkozó egyik legszebb E38-asa volt! Amikor "mustrám" során feltárulkozott a belső is, és látták a nézelődők, hogy itt bizony részletekbe belemerülő típusismertetés van, akkor az amúgy csak tisztes távolból ácsorgók rögtön megsokasodtak, és ellepték az autót...


A 10 év alatt felmerült hibák (a kopóalkatrészeken kívül): 


  • Váltócsere semmi több.


Módosítások a gyári állapothoz képest:


  • Mint írtam, az autó egy faceliftesítésen esett át (új faceliftes küszöb, illetve fényszórók), és 
  • első Alpina lökhárító, illetve 
  • hatalmas 21-es Alpina kerekek. Utóbbiak nagyon sokat dobnak, az amúgy is gyönyörű állapotban lévő autón! 
Végül egy megjegyzés: az autó napi használatban van. Fogyasztása (a hatalmas 21-es kerekekkel) nehéz lábbal/városban 18-20 liter, de kényelmes módban 10-11 liter. (A találkozóra jövet, klímával, nem tötyörögve, vegyes város-országút 11,??? volt a fogyasztás.)

Ezt a fogyasztást úgy nézzük, hogy az én 2000-es benzines 318i-m is 8,4-9,5 l-t eszik, és nem akkora az önsúlya, mint a hetesé.


A műszerfal narancssárgán izzó számai sok mindenről tanúskodnak... A jelen átlagfogyi például egy kis autópálya, egy kis város, egy kis helyben (a bebocsátásra várva) való tötyörgés után alakult így.

Az E38 740i kívülről

Akinek esetleg nem esne, hogy milyen motorváltozatú hetessel is van dolga, azoknak sokat segít a rendszám. :-)



Tessék megfigyelni a kis króm díszcsíkot a lökhárítón! Vesétől indul és kerékig tart. 

Az E38-astól sok jó dolgot vett át az E39-E46 széria, de sajnos egy hibát is. Ez pedig a napsütés hatására megrepedező, a szélvédőt lefedő műanyag-gumi keverékű elem. Ez e hetesen is viseletes volt. De ezen nem lepődöm meg, ez sajnos E38/39/46 típusbetegség.

Hatalmas tükör, mert nagy autóbólkilátni kell! 

Tetőablak. Naná, hogy egy hetesbe ez is kell!

Az (amúgy egyáltalán nem magas) autó mellett állva jól érzékelhető, hogy nagyon meredeken előredőlő a beállása, azaz olyan, mintha az orra le lenne ültetve, és a fenekét meg feltartaná.

Az előredőlés ezen a képen talán jobban látszik.


Az autó nem is olyan régen kapott egy teljes újrafényezést. Ezt nem a rohadások miatt kapta (az akkor, és most sincs rajta) hanem mert az eltelt 16-17 év megtette hatását.


Az autó hossz ezen a képen szépen megmutatkozik. A 740i, mivel nem nyújtott tengelytávú így "csak" 4984mm, azaz durván 5 méter.



Ilyen az E38-as hokiütője. Nincs benne - első ránézésre - semmi rendkívüli...


  
...de ha kinyitjuk! Akkor a króm marad a helyén, így nem egy szokványos ajtóval találkozunk, amelyen egy lendületből végigsimíthatjuk úgy a kezünket, hogy bárhol is elakadnánk. 


  
Egyszerűen gyönyörű! Nekem hátulról sokkal jobban tetszik, mint elölről.

 
Felnyitott csomagtérajtóval, és zártan.


Az antenna a navigációs rendszer miatt került beépítésre az autóba.



Csukott tanksapka, és egyszerű, de nagyszerű vonalvezetés és a (találkozó más BMW-i által felvert hatalmas por ellenére) gyönyörű, csillogó fényezés.

Tanksapka és fedele. Jóllehet a különböző élőlények - a vízszintes felületnek hála - itt is meg tudnak könnyen tapadni csakúgy mint pl.: az E39 esetében, de itt ennek nyomát sem találjuk. Sőt! Por, mocsok, kosz sincs.

Így rejthetjük el elegánsan a vonóhorgot, ami természetesen leszerelhető.


Ebből a nézetből látszik, hogy mennyire hasonlít az E38-as az előd (E32-es) fenékkialakítására.

Íme egy E32 730i fara. Nagy a hasonlóság az E38 és a 32-es között. Ezt a tradíciót a hetesek 4. generációja teljesen eltörölte...



A gyári Alpina felni külön említést érdemel. Így néz ki a kerékrögzítő csavarokat takaró Alpina-logós kupakkal.
(A felni és gumi adatai: 295/30 ZR 21)

Így nélküle.

Kulccsal lehet nyitni-zárni.

A szerkezet megfordítva.

De mivel nemcsak úgy fém a fémnek érintkezve megy fel a kerékre, karcolgatva azt így egy-egy szivacs is jár hozzá. (Itt csak egy került felhelyezésre.) 



Motortér és környezete illetve maga a motor, illetve a V8 hangja

A motortér nyitva. Íme a közel négyezer köbcentis V8-as motor. Persze szívó. De ezt le sem kellett volna írnom, ha manapság nem turbó-nyurbósodott volna el annyira a BMW...

A 10 év tapasztalata szerint megbízhatóan teszi a dolgát.

A hetesnél nyílt fel először a motorháztetővel a vese. Ez a hagyomány egészen a 46-osig megmaradt, hogy aztán a feledés homályába vesszen ez az ötletes és esztétikus megoldás.

Itt a lámpacsere nem egy nagyon bonyolult művelet: hely van bőven.


A lámpák nagyon szépek. Természetesen a ködláma sem hiányozhat.

Ilyen a faceliftes lámpa.

Ilyen a pollenszűrő elhelyezése a motorháztetőn. Az E39-esnél az ablaktörlőkhöz került a levegőnyílás helye, hogy aztán a 3-asnál megint a motorháztetőre kerüljön vissza a levegőforrás helye.


Belülről a pollenszűrő. Cserélése nem egy bonyolult feladat.


Remélem kivehető a fotóról, hogy az ablaktörlő lapáton is egy BMW jel van! 


A V8 hangja: nemsokára... :-)







Az E38 740i belülről

Ha kinyitjuk a vezetőoldali ajtót e fenséges kép tárul elénk.

Hátulról nézve mindez. Alig várjuk, hogy elfoglalhassuk helyünket a vezetőülésben, hiszen...

...felettünk napfénytető...

...előttünk a megszokott BMW dizájnú műszerfal, kapcsolók no meg MFL...

...jobbra tőlünk a kicsit , de ízlésesen felénk fordított középkonzol. (Itt éppen felnyitott díszléccel. Ezt, azaz a kazettás rádiót takaró díszléc megoldást az E39-es formaterve is átvette.)


Mides fejegység zárva. Csak a klímapanel és a rádió látszik.

Ilyen levegőbefúvó nyílással csak az E38-asban találkozunk. Ez az, ami egyértelművé (és egyedivé) varázsolja az E38-as belsejét.



A bőr, memóriás, combtámaszos ülés kényelmes. Oldaltartása tökéletes és a megtett kilométerek nem éppen látszanak meg rajta.




Na de azért ez sem semmi! Sőt végtelenül egyedi! A fejtámla, ha be van húzva szinte belesimul az ülésbe, így nyújtva még nagyobb kényelmet.



A tetőablak kezelőpanelje, olvasólámpa, illetve fényre sötétedős tükör.

Lámpák mindenütt: hátul a C oszlopban,

a hátsó ajtóban, 

az elsőben oldalt, 

és alul. (Ez a BMW-s szlengben az ún. kutyaszarvilágítás.)


Itt is lámpa, igaz nem ég, mert nincs elhúzva a tükör a napellenzőn.

Na ez a pofátlanul igényes megoldás: nem csak egy prosztó kapaszkodó, hanem ebben is faberakás!




A kapcsolók mellett kapott helyet a kézifék, ami Isten igazából nem is kézi, hanem lábfék, de mindenesetre is félig kéz, félig lábfék, hiszen úgy rögzítjük a kézi, azaz lábféket, hogy benyomjuk lábunkkal a lábpihentető előtti pedált, majd úgy oldjuk, hogy a műszerfalon elhelyezkedő nagy P betűvel ellátott kart meghúzzuk. Nem bonyolult, de nekem szokatlan. Viszont azt meg kell jegyeznem, hogy minden bizonnyal a driftes fenegyerekek nagy bajban lennének, ha minden BMW ilyen rendszerrel készült volna...

A szokásos BMW rekesz éppen a nyitás fázisában, 

illetve nyitva. Rágó, papírzsepi, minden ami kellhet, de nem olyan sűrűn, hogy mindig a kezünk ügyében legyen.


A kézifék helye így néz ki zárt tárolórekeszekkel.


Így pedig, amikor ezek nyitva vannak.


Felette a telefon alatti gombot benyomva mozgatható kartámasz.

Melynek részei egyenként is felnyithatóak.


Az általam olyannyira nem kedvelt telefon az E38-asok 99%-ban megtalálható. (Hogy miért utálom az efféle telefonokat a BMW-kben arról értekezésem olvasható itt: http://bmwe46tumblr.blogspot.hu/2012/04/egy-ujabb-nagytesoval-tobb-veszpremben.html)



Kétzónás klíma, pohártartók, illetve ülésfűtés, ASC és PDC kapcsoló gombok.

Automata váltó sportfokozattal. Alatta (mellette) vészvillogó illetve központi zár nem éppen kicsi méretű kapcsolói. (Nagy méretük kicsit idejétmúlt, DE! nagy előnyük, hogy vakon megtalálható és lenyomható!)



Az ajtó robosztus és tárolórekeszekkel telezsúfolt kivitel. Az előbbit már megszokhattuk az E39 és X5-ös esetében. (Lásd korábbi mustrák!)

Ami viszont extra az az, hogy a tárolórekeszek száma végtelenül sok. 
Figyeljük meg, hogy az alsó része az ajtónak is kárpitozott! Nem bőrrel, mint a felső, de (puha anyaggal) burkolva van! Mindent a szemnek és a kéznek (tapintásnak)! - lehetne ez is a hetes filozófiája.

Az iménti tárolórekesz nyitható-zárható fele. Ennek azért van értelme, mert ha nem akarunk olyan dolgokat a "szabadban" tárolni, amik nem éppen esztétikusak, vagy csak ritkán kellenek, akkor azokat ide könnyen elrejthetjük.


Azért ide beszállni sem elhanyagolható élmény! 
Hátsó "vajon a lábam elfér-e" tesztet nem végeztem, mert azért az igen sértő lett volna a hetesre nézve... :-)



Hátul a két szék közötti box ad helyet a fűtő-hűtő levegőforrásnak, a szivargyújtó-töltőnek és alul (bár nem nyitottam ki de szerintem) pohártartónak.

A kartámasz első osztályú. 

Masszív, kényelmes magasságban van és tágas. Bátyám elnevezett amúgy kartámaszfetisisztának, mert mindig minden autóban (főként a BMW-kben, amikben ugye van) mindig ez az egyik első vizsgálati szempontom. Miért? Nagyon egyszerű oka van: mert az, ami a komfortérzet i-jére felteheti a pontot az a kartámasz. Mert olyan érzetet kölcsönöz egy jó kartámasz (értsd: nem túl magas, nem túl alacsony, nem lóg, és egyenlő magasságban van az ajtó kartámaszával) mintha egy pompásan kényelmes karfás székben ülnénk.




A hátul ülők sem panaszkodhatnak. A fejtámla és a hely elegendő egy 500-1000 km-es útra is.


A szék háta mögötti - az E46-osnál megszokott hálót itt - egy rugalmas bőr tárolórekesz helyettesíti, mely szinte beleolvad a szék háttámlájába. 


Ha elfelejtenénk, hogy miben ülünk akkor segít a küszöb felirata...


A csomagtérajtó nyitva. Benne természetesen lámpa, illetve a megszokott BMW-s szerszámkészlet.

A rendszámtábla-világítás közelről. Mocsoknak, rozsdának nyoma sincs!


Az akkumulátor alul, míg a kerékcseréhez szükséges emelő, csavarkulcsok oldalt helyezkednek el. (A csomagtér kirámolására, és a csomagtérfedlap felnyitására a berámolt cuccok mennyisége miatt nem került sor, illetve a találkozón erre természetesen mód sem kínálkozott.)

Így kénytelenek leszünk ezzel a képpel beérni a csomagtér méretének felmérésére tett kísérletünket. Mindenesetre annyit elmondhatok, hogy tágas, sőt nagyon tágas. Sízsák természetesen van benne és van benne...

...csomagrögzítő háló is. De nem a padlón, hanem függőlegesen a csomagtér ajtajának zára alatti falon. Ötletes megoldás, egy ilyen a 46-osomba is elkelne.



Összegzés
Mit lehet mást mondani, minthogy csodálatos, és egy hatalmas élmény egy legendás BMW megismerése. Főleg az ért volt érdekes számomra, mert sikerült megnéznem azt, hogy melyik is az az autó, ahonnan végtére is az eddig általam részletesen megismert (E39-E46-E53 és részben E36) BMW-k jellegzetességei erednek. Persze mindez akkor lett volna izgalmas, ha nem az újabbtól vissza haladok, hanem az E38-assal kezdtem volna az 1994-5-6-tól induló és folytatódó (pl.: E36) BMW-s időszak vizsgálatát. 


----------------------

Nagyon szépen köszönöm az autó bemutatását E38 fanatikus Zoltán BMW-s kollégának! (Y)